Emma Takala

Puheterapeutti, FM, Palveluesimies Helsinki
Asiakasryhmät: Lapset ja nuoret
  • Etäpuheterapia
  • Hyvinvointialueet
  • Kela

Valmistuin puheterapeutiksi vuonna 2008 Oulun yliopistosta. Loppuharjoitteluni tein OYS:n lastenneurologian poliklinikalla ja valmistumisen jälkeen siirryin töihin pääkaupunkiseudulle. Työskentelin perusterveydenhuollon puheterapeuttina Vantaan kaupungilla 10 vuotta ennen siirtymistäni Sanapolulle töihin vuonna 2019. Toimin seuraavilla alueilla: Vantaa, Pohjois-Helsinki, Nurmijärvi, Tuusula, Kerava.

Minulla on laajalti kokemusta erilaisista puheterapia-asiakkaista ja työtehtävistä. Vahvinta osaamistani ja erityisiä kiinnostuksenkohteitani ovat kielellisten taitojen arviointi, lukivalmiustaitojen sekä niiden taustataitojen kuntoutus, kehityksellisen kielihäiriön kuntoutus ja epäselvän puheen kuntoutus.

Sanapolussa toimin puheterapeuttina ja palveluesimiehenä Helsingin tiimissä. Työnkuvaani puheterapeuttina kuuluu Kelan, hyvinvointialueiden ja erikoissairaanhoidon asiakkaiden kuntoutus, minkä lisäksi teen säännöllisesti myös arviointityötä eri hyvinvointialueille. Toteutan kuntoutusta ja arviointeja sekä lähiympäristökäynteinä, vastaanottokäynteinä että etäyhteydellä. Olen myös kouluttautunut tekemään aikuisten lukihäiriötestauksia. Esihenkilönä työnkuvaani kuuluu erilaisia hallinnollisia tehtäviä sekä henkilöstöjohtamisen tehtäviä.

Puheterapeutin työ on valtavan palkitsevaa ja haastavaa. Saan tutustua jatkuvasti uusiin, hienoihin ihmisenalkuihin, ja heistä jokainen on omanlaisensa ja sellaisena arvokas. Onnistumiset, edistysaskeleet, luottamuksellinen suhde perheisiin ja yhdessä jaetut kokemukset tekevät työstäni motivoivaa ja loputtoman mielenkiintoista. Omasta osaamisestani ja työssäjaksamisestani huolehdin säännöllisellä kouluttautumisella, työnohjauksella ja oman alani seuraamisella.

Kielitaito:

Tarjoan puheterapiaa suomeksi ja ohjausta myös englanniksi.

Kommunikaatiokeinot:

Kuvat, tukiviittomat

Koulutukset

  • Ensiapukoulutus EA1
  • Nimeämistaitojen arviointi ja tukeminen webinaari
  • Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla, osat 1 ja 2
  • A Three Part Treatment Plan for Ora Placement Therapy (OPT)
  • Leikin iloa – varhaiskuntoutus vanhemman kanssa
  • Nuorten ja aikuisten lukemis- ja kirjoittamistaitojen arviointi
  • 5-8 -vuotiaan lukiriskilapsen kuntoutus
  • Ammattilaiset ja vanhemmat oppimisvaikeuksien äärellä
  • Lapsen psyykkisen toimintakyvyn havaitsemisen sudenkuopat
  • ADHD-lapsen ja perheen tukeminen
  • Lapsen varhaisvaiheiden merkitys tarkkaavaisuuden ja itsesäätelyn kehityksessä
  • ADHD:n etiologia ja erotusdiagnostiikka sekä diagnostisia menetelmiä
  • Toimintakyvyn arviointi kuntoutussuunnitelman tukena
  • Maahanmuuttajalapsen erityisvaikeuksien tunnistaminen-näkökulmana kehittyvä kielitaito, oppimisvaikeudet ja taitojen harjaannuttaminen, osat 1 ja 2
  • Monikulttuurisuus
  • Monikielinen lapsi puheterapian asiakkaana
  • Monikieliset lapset päivähoidossa ja puheterapiassa
  • Puheen ymmärtämisen vaikeuksiako?
  • Kommunikaation kolmio ja kulmakivet, osat 1 ja 2
  • Lasten kerrontataidot – arviointi ja kuntoutus
  • Syömisen ja ääntelyn varhainen kehitys, osat 1 ja 2
  • AACi-kommunikointikansioiden yksilöllistäminen, niiden käyttö arjessa ja käytön ohjaukseen liittyvät haasteet
  • Lausetasoisten toimintataulujen ja AACi-kommunikointikansioiden perusteet
  • Voimavarakeskeinen työskentely asiakkaan ja omaisten kanssa
  • Onnistunut ruokailu – eväitä syömiskehityksen tukemiseen
  • Puhemotoriikka ja puhe-ja oraalimotoriset pulmat -puheterapeuttipäivät 2023
  • Mentalisaatio kuntouttajan mielessä
  • Sanapolun sisäiset koulutukset:
    • ICF-tietoa puheterapeuteille
    • GAS- tavoitteiden asettaminen ja käytännöt
    • Tukiviittomakurssi
  • Puheen sujuvuuden hallinnan keinot änkytysterapiassa
  • Interventioklinikka
  • Kuntoutuksen vaikuttavuuden mittaaminen
Siirry yhteystiedot-sivulle